המסע המרכזי בכנס מטפלים

הרב אברהם מנחם אייזנבאך שליט"א במסע המרכזי בכנס המטפלים תשפ"ד

מישיבה לישיבה, תוך שהוא שובר את השיאים השליליים של עצמו  בכל פעם מחדש. הוריו היו על סף יאוש. מוריו לא הצליחו לעמוד על  בקשוי. ניסו טיפולים שונים, הצמידו חונכים, עברו איבחונים במכונים  שונים ויוסי לא הצליח לטפס על הגלגל. הוא היה עייף. מיואש מעצמו  ולא מסוגל לנסות משהו נוסף. במגדלור הספינה שינתה – לראשונה  – כיוון.  

עברנו את שלב האיבחון. פנינו מועדות אל הטיפול. לאילו מטפלים  אתם מפנים את הזקוקים להם? 

ללא ספק מדובר בשאלה מהשורה  

הראשונה. מטפל בתחום הנפש שפועל  

בשלב השלישי הוא מופנה למטפל המקצועי, הרלוונטי לתוכנית  העבודה המדוייקת שלו. ובשלב הרביעי, המעשי מכולם, מגדלור  עוקב אחר הצוות המטפל, מלווה אותו ככל שיידרש, כולל כל הבעיות  

שעלולות להיווצר תוך כדי טיפול עד לסיומו המוצלח בעזרת ד'.  ארבעה שלבים, ששניים מהם קודמים להפניה למטפל. כי חובה  לבדוק מקצועית, לפני כל טיפול, היכן הבעיה קיימת ומה בדרך  הטובה ביותר לטפל בה. הרב איזנבאך פיתח מודל מקוצעי שנוסה  כבר במאות מקרים בתחומי החינוך והנפש כמו גם בתחומים נוספים,  בקשורים לקידום מטרות בחיינו.  

'כשהייתי צעיר' – אומר הרב  

אצל כל הורה ומחנך, אך לדאבון הלב ההדחק לקרן זווית. כסף לא  יענה את הכל. בפרט לא אם הוא יונח בצידם הלא נכון של המאזניים.  כשמטפלים בילדים, בנוער ואפילו בבעיות זוגיות, חייבים לפני הכל  למקד את הבעיה ולטפל במקום בו היא קיימת. אני כאן, כדי לתת  מענה להורים שהוצאת עשרות אלפי שקלים לא מקדמים את הילד  שלהם, כי לא מיקדו את הבעיה. אני כאן, כדי למצוא את המקום  הנכון בו יש צורך לטפל'.  

שיחה קצרה עם אביו של מנדי גילתה לרב אייזנבאך שאימו של  הילד נפטרה כשנה לפני כניסתו לישיבה. פטירתה הטראגית חוללה  שמות בנפשו של מנדי. חלל אדיר נפער בליבו והותיר אותו מדמם,  כשאף אחד לא חושב ולא משער מה עובר עליו. חיצונית לא הורגשו  סימנים בולטים, אבל בפנים הוא היה מרוסק. עולמו הרגשי המטולטל,  געגועיו העזים לאימו, פגעו אנושות ביכולת הלימודית שלו. הוא רצה  ללמוד. ביקש ליהנות ולהתענג על סברות וקושיות. אבל נשאב כלפי  מטה מבלי שהצליח לרומם את עצמו לבדו.  

הרב אייזנבאך והצוות המטפל לא איבדו זמן. הם איבחנו את  הבעיה בכלי איבחון מקצועיים, שיבצו אותו לטיפול ייעודי – רגשי  ואברך, שהותאם במיוחד למשימה הרגישה נבחר ללוותו. במתכונת  החדשה, לאחר שמנדי שוכנע לחזור לישיבה עם תוכנית מכוונת,  

מנדי, בחור כבן שש עשרה, תלמיד אחת הישיבות החסידיות  בירושלים, היה תלמיד צייתן, ממושמע, אך בעל יכולות למידה  מוגבלות. מנדי לא היה בעל ראש חלש. להיפך, בכל מה שנוגע להוויות  העולם הוא הבריק. התורה – לא משכה את ליבו. מתיקותה לא חדרה  אל מוחו. שיחות בירור וניסיונות חיבוב של המשגיח לא ממש פעלו.  

מנדי הקשיב, שמע, לא קיבל. ליבו היה אטום והוא – מרוחק.  אביו של מנדי – כמו שרגילים היום לעשות – עודכנו. הם פתחו את  הכיס, שיתפו את התקציב, אברך יקר מאברכי הכולל המקומי נקרא  אל הדגל. התבקש ללמוד עם מי שהיה נראה כחלש לימודית ולקדם  אותו. השקט שב לשרור בישיבה. המשגיח היה מרוצה מהחברותא  הצמודה, מגיד השיעור סמך על האברך, שידאג לקדם אותו, האברך  עצמו נהנה מלימוד ששכרו המכובד בצידו והתלמיד נהנה מהשקט  שנרכש סביבו. הכסף יסדר את הכל.  

הלחצים הפנימיים שלו לא הושפעו מהמעטפת. שנתיים וחצי  לאחר מכן הבחור עזב את הישיבה. ליבו של האב נחמץ. סכומי  העתק ששילם לא פעלו את פעולתם. לא עזרו למנדי להשתלב  כראוי. לא הכניסו אותו לעולמה של תורה. לא שמרו עליו בתוך  המסגרת הנחשבת. הא נתפס בהתנהגות שאינה הולמת. נזרק אל  הרחוב כשהוריו המומים.  

בצורה לא נכונה, לא מקצועית, לא  מושלמת – לא משאיר את המטופל  במקום בו היה לפני הטיפול. הוא עלול  לגרום נזק גדול במיוחד. לכן, אנחנו  מפנים את המטופלים רק למטפלים  מומחים, מקצועיים, כאלו שיכולים  להצעיד אותם קדימה.  

העשור האחרון הפנה זרקור  משמעותי לכל תחומי הטיפול. רבים  מאוד מאוד למדו מקצועות טיפול  שונים, חלקם גם הצליחו ורכשו התמחות  והצלחות. חלק משיטות הטיפול  

כמי שמפנה מטופלים ליועצים  שונים, למטפלים במיגוון תחומים –  חשוב לי שיהיו כאלו שהתמקצעו.  שיודעים היטב את תפקידם, את  דרכי הפעולה שלהם. מטפלים  שעובדים 'בקטנה', מקבלים  מטופלים ספורים ולא מתנסים  במקרים רבים נעצרים.  

אייזנבאך – 'חילקתי את העולם  לשניים. אלו שסובלים ואלו שלא'.  כשבגרתי הבנתי, שכולם מתמודדים,  כך או אחרת. אולם יש מי שמתמודד  וממשיך להחזיק מעמד, יש מי שלא  שורד. שנופל, נחבל ונשאר שם, נמוך  וירוד. הבנתי, שבשביל לשרוד צריך  לדעת מול מה אתה עומד. לבדוק  מהן היכולות, באילו כלים האדם יוכל  להיעזר כדי להצליח ולהשתמש בהם'.  בדיוק לשם כך הקים הרב איזנבאך  

את מרכז מגדלור, בעידודם ובהדרכתם  

כשהוא מלווה בלימוד יומיומי עם האברך החדש, ששילב לימוד  בשיחות נפש, הקניית כישורי למידה ולמידה מאתגרת, מנדי שב  לחיים. שמונה חודשים לאחר מכן נחשב כאחד מחשובי הבחורים  בישיבה המפורסמת. זוכה להקים בית מכובד ולשקם את נפשו  מחדש.  

מגדלור היה עבור מנדי, כמו עבור מאות ואלפים פונים אחרים,  הצלת חיים כפשוטה. כזו, שהרימה אותו מעפר, כיוונה אותו אל  המקום הראוי לו בצורה מדוייקת ומקצועית.  

לא מספיק לטפל. צריך לדעת במה וכיצד. 

הרב אייזנבאך: אכן כן. הטיפול שלנו מבוסס על ארבעה שלבים.  לאחר פתיחה מסודרת של התיק, נעשה מיון ראשוני כדי להבין את  הנדרש וללמוד את המורכבות. בשלב השני נבנית תוכנית עבודה  

התחנה הבאה של האב היתה במשרדי 'מגדלור' – המרכז ליעוץ  חינוכי רב תחומי, בניהולו של הרב אברהם מנחם איזנבאך, משגח רוחני  בכמה ישיבות בבני ברק, יועץ חינוכי בכיר ועוסק מזה שנים בעולם  החינוך והנפש. מגדלור מלווה בהדרכותיהם של גדולי ישראל ומכוון  באופן מקצועי הורים, אנשי חינוך, ר"מים פרטיים ומלמדים בטיפול  במי שמתקשה להסתדר במערכות המקובלות בשל קשיים, לאו  דווקא מאובחנים.  

הרב אייזנבאך, שידיעותיו הנרחבות בשדה החינוך, היכרותו הקרובה  עם השטח הישיבתי, מקצועו כמאבחן רגשי בעל ניסיון רב במיוחד  מביאים למשרדו מקרים רבים מספור – רק כדי לסבר את האוזן:  במשרדו מתקבלים עשרות פניות ביום, טלפונים גם מעבר לים –  קיבל את אביו של מנדי, כשהוא מנסה, יחד עם האב הדואג, להבין  

מוכרות, מקובלות והוכיחו את עצמן ואחרות אולי גם שרלטניות.  כמי משפנה מטופלים מתוך אחריות לאיכות הטיפול שיקבלו, אני  לא פוסל אף שיטה טיפולית מוסמכת. לא שם את הדגש על שיטה  אחת, אפילו אם המטפל בה מבטיח שהוא ורק הוא יצליח להביא את  המטופל לחוף מבטחים, אבל גם לא מהמר על שיטות שלא הוכחו.  ועדיין, עליתם כאן על נקודה לא פשוטה. מטפלים ומטפלות  

רבים שהשקיעו סכומי עתק, זמן יקר וכחות נפש רבים בלימודים  ובהתמחות מקצועית התחילו לעבוד במקצוע והתייאשו. אט אט הם  נעלמו מתחת לרדאר או המשיכו לעבוד על אש קטנה, כשבסיס  הפרנסה שלהם נמצא בתחום עיסוק שונה. כאן, אנחנו מפסידים  

של גדולי הדור וראשי ישיבות. מרכז הכשרה בו מלמדים לזהות את  הבעיה, להגדיר אותה, לפענח את הקשיים הסובבים אותה, למקד את  הטיפול הנכון וללוות את המטופל עד לשלב הסופי, שלב הפתרון.  

כשהורים נתקלים בבעיות עם ילד, הוא ממשיך, הם מבולבלים.  מנסים לפעול בכיוון אחד, פונים לאחר, שואלים מטפל בתחום  חדשני, מתייעצים עם יועץ שמציע שילוב אחר של אותיות, שנשמעות  מבטיחות. אלפי שקלים מוצאים על טיפולים כאלו ואחרים ולפעמים  – ללא תוצאות בשטח.  

כך קרה ליוסי. עלם חמד מאחת הישיבות המובילות בבני ברק.  הוא נכנס אלי עם מבט כבוי. מאחוריו מסלול חתחתים של היזרקות  

רצינית, המותאמת ספציפית למקרה ולפונה. מאזנת במדוייק את  גורמי המקצוע המתאימים לו. בוחרת עבורו את התמהיל הטוב ביותר.  

מנין מגיעים הקשיים של בנו היקר לו. 'אני כאן, כדי לטפל בשטח  האפור' – הוא מסביר לנו. 'שטח שאמור היה להיות בקדמת הבמה  

ניסיון. אם אין מספיק ניסיון לא מגיעים מטופלים. אם אין מספיק  מטופלים – אין מספיק ניסיון וחוזר חלילה.  

כדי לפרוץ דרך במעגל הבלתי מסתיים, בנינו מודל בדיוק לאלו  שמקצוענים – אבל לא מרוויחים. הקורס, שנקרא ממטפל מומחה  למטפל מרוויח, פונה אל אלו שכבר מומחים. רק הם יכולים להיכנס  למקום הרציני, שיכול להביא אותם גם להכנסה כלכלית משמעותית.  מגדלור הכשרה נותן להם מעטפת רחבה. ליווי מקצועי לפתיחת  קליניקה מתחילה ועד סוף. שיטת המצפן מכוונת מטפלים מעולים  להגיע אל הלקוחות – ולא דרך מודעות בחינמונים. לפרוץ אל התודעה  של מי שמפנה מטופלים לטיפול ולהגיע להכנסה מרווחת, שתאפשר  לו לפרנס את המשפחה בכבוד וממילא להשאיר את הקליניקה  פעילה במלואה לטובת הציבור.  

שיטת המצפן מלמדת את המטפל המקצועי להתמקד. לעבוד  בצורה נכונה ומוכוונת מטרה, כדי להצליח לפרוץ למטופלים את  הדרך קדימה. במהלך הקורס נלמד איך קובעים יעדים ברי השגה. מפנים את החץ אל המוקד אותו קבענו ומתקדמים לעברו בצורה בטוחה ומקצועית.  

הגב' חיה קראוס, מנהלת מרכז ההכשרה: את פוגשת את הלומדות במהלך הקורס וגם אחריו. לאן מכוון אותם המצפן? גב' קראוס: בכל פעם שאני פוגשת כוחות מעולים, שיכלו לעזור לרבים רבים ועזבו או כמעט נטשו את  התחום. מה גורם לכך, שמטפל מצליח, גורף סיפוק מהצלחת טיפולים,  מנמיך פרופיל ומתעסק בו ברמה שולית? למה לא להשקיע  בקליניקה, לקבל מטפלים ולעזור להם? 

שאלה מצויינת. חקרתי אותה רבות מתוך רצון למצוא לה פתרון  ממשי. מתוך שליחות להביא למצב, שיהיו מטפלים טובים בשוק.  גיליתי שיש שני מוקדי קושי בפתיחת קליניקה מצליחה. במעבר בין  מטפל מומחה למטפל מרוויח – מה שיגרום לו להמשיך ולטפל, כי  אחרי הכל הוא זקוק לפרנסה. הקושי הראשון הוא כלכלי. פרסום עולה כסף והרבה. יועצים  ומטפלים רבים השקיעו, בעצת יועצים עסקיים סכומים גדולים  בפרסום, בשיווק, במיתוג – ויצאו כשכיסם ריק והקליניקה שלהם  סגורה. כדי להצליח בפרסום, כמו בכל תחום אחר, יש צורך להבין  איך עובד השוק. כשהכיס ריק והפרנסה דוחקת, הם עזבו את התחום באופן חלקי או מוחלט ואנחנו, הציבור כולו, הפסדנו כוחות מיוחדים. הקושי השני הוא דווקא אישי. קשה מאוד לפרסם את תחומי הטיפול בנפש. אם בקנית ריהוט, בהרשמה לקורס פיאנות, בקבלת שירות על ידי בוגרות, אני נרגשת מחדש מהתגובות  שלהן. 'הקורס הציל לי את הקליניקה', לאורך השנה הוא מלווה סביב השעון מאות בחורים וילדים בצורה  פרטנית, מטפל ויועץ חינוכי במוסדות חינוך רבים בבני ברק יועץ משכנתאות אפשר לקבל  המלצות מפה לאוזן, בתחומי 'הידע המקצועי שקיבלתי על ניהול המרפאה הציל לי את החיים,  נתן לי סיפוק, הביא אותי למקום חדש לגמרי'. 'עמדתי לפני סגירת  המרפאה. התלבטתי בין שמירה על פרופיל מינימלי, כדי לא לשכוח  את מה שלמדתי לבין סגירה מולטת. זה היא מייאש. הדלקתם לי  את האור מחדש!' 

כל מטפלת שעברה את ההשתלמות היא שגרירה שלנו מבלי  ששלחנו אותה לכך. חברותיה פונות, מתעניינות וגורמות לנו לפתוח  קורסים חדשים ממש בקרוב. במהלך הקיץ אמורים להיפתח שיעורים  לקבוצות חדשות. אתן מוזמנות לפנות למשרדי מגדלור ולקבל את  הפרטים החשובים לכן.  

טיפול נכון, ממוקד, יוציא את המטופל מעבדות לחירות. כדי  להיות מהשליחים הטובים שעושים זאת, אתם מוזמנים למצפן שלנו.  מאות המשתתפות בכנס המטפלות תוכלנה לספר לכן על התועלת  המרובה שהפיקו ממנו. כנסים נוספים מזמינים גם אותך לשמוע  פרטים. פני אל המשרד, בטלפון 2385* ונשמח לתת לך את כל  הפרטים. גם את מוזמנת לצאת לחירות. 

הנפש אנשים נוטים להסתיר את העובדה שצרכו טיפול וממילא גם  את המלצותיהם על המטפל. מציאות זו גורמת לכך, שמטפל צריך  לשווק את עצמו, את אישיותו, את הצלחותיו וללא הפסקה. פעולה  

לא נוחה, לא מרגישה מכובד ולא מאפשרת לאדם לפרוץ קדימה.  ונקודה נוספת, לא פחות חשובה. טיפול הוא תהליך. מטפל מתחיל  את הסדרה, כשהוא בונה תוכנית פעולה, לא בלחיצת כפתור. עוברים  מספר מפגשים, המטופל ציפה להתקדמות משמעותית. זה לא  קורה, למרות שהמטפל מצוין. התהליך אורך זמן. המטופל מתעייף,  מפסיק את הטיפול ומי אשם בכך, שהטיפול לא הסתיים? המטפל,  כמובן. כך המטופל גורס.  

כמי שמפנה מטופלים ליועצים שונים, למטפלים במיגוון תחומים  – חשוב לי שיהיו כאלו שהתמקצעו. שיודעים היטב את תפקידם, את  דרכי הפעולה שלהם. מטפלים שעובדים 'בקטנה', מקבלים מטופלים  ספורים ולא מתנסים במקרים רבים נעצרים. הם לא מצליחים לפרוץ  דרך, משום שחלק מההצלחה תלוי בהתנסויות רבות ככל האפשר.  אנחנו נמצאים על גלגל, שמזמר לנו: אין מספיק מטופלים, אין מספיק  

מטפל רגשי? איש חינוך? יועץ?

זו ההזדמנות שלך להפוך

ממטפל מומחה
למטפל מרוויח

בקורס מקצועי של ערב אחד ממוקד

עם הרב אברהם מנחם אייזנבאך
מפתח קורס "הפריצה הגדולה"
להצלחה בעולם הטיפול לפי מודל המצפן